Organizowanie przewozów i zarządzanie flotą transportową to wymagające zadanie. Nic więc dziwnego, że wielu producentów i sprzedawców nie podejmuje się tych zadań, lecz zleca je wyspecjalizowanym podmiotom. Jeśli kiedykolwiek próbowałeś lub próbowałeś znaleźć dobrą firmę spedycyjną, zapewne wiesz, że trzeba uwzględnić wiele kwestii. Ten poradnik zawiera najistotniejsze aspekty, na które warto zwrócić uwagę, wybierając kontrahenta.
Jak wybrać dobrą firmę spedycyjną? 4 główne aspekty do analizy
Jeśli sprzedajesz lub dystrybuujesz produkty, nie musisz na własną rękę organizować transportu i ponosić kosztów związanych z utrzymaniem floty transportowej w stałej gotowości. Możesz zlecić te zadania firmie spedycyjnej i cieszyć się nie tylko większymi zyskami, ale i spokojną głową. Jak to możliwe?
Dzięki współpracy z solidnym partnerem nie ograniczają Cię własne moce transportowe. Możesz przyjmować i realizować więcej zamówień, mając gwarancję, że firma oddeleguje niezbędną flotę i dostarczy ładunki zgodnie z Twoimi wymaganiami. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii podmiot sprawuje nadzór zarówno nad samym przewozem, jak i wszystkimi procedurami, które się z nim wiążą. Pozytywnie wpływa to na bezpieczeństwo towarów, a także pozwala na optymalizację kosztów.
Pamiętaj, cena usług nie powinna być jedynym wyznacznikiem wyboru firmy spedycyjnej. Co zatem wziąć pod uwagę, aby podjąć właściwą decyzję?
1. Strona internetowa
Obecnie sam fakt posiadania strony internetowej nie stanowi już przewagi konkurencyjnej. Każde przedsiębiorstwo, które chce się liczyć na rynku i efektywnie zdobywać klientów, musi ją mieć. Nie oznacza to jednak, że jej przeglądanie nie ma sensu. Wręcz przeciwnie. Może Ci on wiele powiedzieć o potencjalnym kliencie.
Przestarzała, dawno nieaktualizowana i pozbawiona danych kontaktowych witryna powinna budzić Twoją czujność. Podobnie jak niejasno opisana oferta. Jeśli firma spedycyjna nie ujawnia swojej polityki cenowej, na stronie internetowej powinien znaleźć się formularz szybkiej wyceny lub kontaktu z ekspertem, który dokona wstępnej kalkulacji. Ułatwi Ci to porównanie ofert pod względem cenowym.
2. Rejestry
Sprawdź, czy firma figuruje w rejestrach CEIDG, KRS, REGON. Zwróć uwagę, czy dane, które podmiot udostępnia na stronie www lub które Ci przekazał zgadzają się z informacjami zawartymi w rejestrach. Do sprawdzenia statusu podatkowego kontrahenta służy tzw. Biała lista, czyli wykaz podatników VAT. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy przedsiębiorstwo ma długi, przeszukaj bazę KRD lub innej wywiadowni gospodarczej.
Jeżeli firma spedycyjna, z której usług chcesz skorzystać, ma siedzibę w innym kraju UE, możesz sprawdzić jej dane w systemie informatycznym prowadzonym przez Komisję Europejską – VIES. Dowiesz się z niego m.in., czy podmiot został zarejestrowany jako dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych, co pozwala zastosować stawkę 0% VAT.
3. Dokumenty
Dobra firma spedycyjna nie będzie mieć żadnych problemów, by przedstawić Ci dokumenty potwierdzające jej prawo do organizowania i realizowania przewozów (np. licencję na pośrednictwo przy przewozie rzeczy, Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika, etc.), a także aktualną polisę OCS (Spedytora) i (lub) OCP (Przewoźnika).
4. Obecność na giełdach transportowych
Zanim firma spedycyjna zarejestruje się na giełdzie transportowej, najczęściej musi przejść wieloetapowy proces weryfikacji. Współpraca z nią wiąże się zatem z mniejszym ryzykiem, niż współpraca z podmiotem, który nie operuje na giełdzie. W systemie często wyświetlają się też oceny przyznawane firmie przez osoby, które skorzystały z jej usług.
Wybór firmy spedycyjnej to wymagające zadanie. Dlatego warto go poprzedzić wnikliwą analizą działających na rynku podmiotów. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoje towary trafią w dobre ręce, a w efekcie bezpiecznie i szybko dotrą do klientów.