Miłośnicy mniej lub bardziej zabawnych zabiegów angażujących czytelnika mogliby rozpocząć ten tekst od porównania audytu do aktu wystawienia diagnozy przez lekarza. Wydaje się, że jest ono trafne, jednak bagatelizuje niezwykle istotną rolę, jaką audyt odgrywa w strategii marketingowej dla poszczególnych witryn, jej części lub elementów kampanii. Faktycznie – przeprowadzają go najczęściej “lekarze od stron internetowych”, czyli specjaliści z agencji interaktywnych zajmujących się marketingiem w Internecie i wyszukiwarkach.
Audyt strony internetowej służy ocenie jakości działań w danym zakresie jej funkcjonowania, co de facto czyni go zwykłym raportem przeprowadzanym w oparciu o konkretne narzędzia i założenia. Jego celem jest przede wszystkim określenie słabych stron witryny lub kampanii, aby ulepszyć je, a tym samym wzmocnić pozycję strony. Audyt przybierać różnorodne formy oraz skupiać się zarówno na strukturze witryny, jak i na działaniach reklamowych związanych z nią. Wśród najpopularniejszych audytów możemy wyróżnić:
AUDYT SEO
Najpopularniejszy raport opisujący szczegółowo strukturę strony pod kątem występujących na niej błędów i obszarów wymagających optymalizacji. Odpowiednio przeprowadzony audyt SEO oraz dalsze prace ulepszające witrynę stanowią podstawę dla określania etapów i strategii kampanii reklamowej w wyszukiwarce. Audyt SEO analizuje przede wszystkim zainstalowane na stronie przyciski, wtyczki, jakość opublikowanych zdjęć, nawigację, responsywność i wiele innych elementów istotnych z perspektywy wyszukiwarki.
AUDYT KAMPANII GOOGLE ADS
Ten rodzaj audytu skierowany jest przede wszystkim do osób, które prowadzą kampanię swojej strony internetowej w Google Ads. Podobnie jak ten pierwszy, służy wykryciu słabych aspektów kampanii, aby następnie je poprawić lub zaktualizować. Profesjonalny audyt kampanii Google Ads pozwala efektywnie prowadzić działania reklamowe tym samym wzmacniając prawdopodobieństwo osiągnięcia satysfakcjonujących zysków. Skupia się przede wszystkim na analizie jakości reklam, poprawności doboru narzędzi kampanii, a także określenie poziomu budżetu względem potencjału kampanii.
AUDYT SEO – ANALIZA KONKURENCJI
Doskonałe narzędzie dla właścicieli stron internetowych, którzy mierzą się z wymagającą badania konkurencją. Audyt SEO konkurencji opiera się dokładnie na tym samym, co jego klasyczna forma. Jedyna różnica występująca pomiędzy nimi to fakt, że ów audyt bada stronę konkurencji. Skupia się na analizie porównawczej dwóch witryn, określając różnice i podobieństwa w zakresie struktury, widoczności, szybkości ładowania czy zawartości słów kluczowych. Taki audyt można przeprowadzić również w kontekście reklam w Google lub na Facebooku.
AUDYT KAMPANII FACEBOOK ADS
Przedsiębiorcy stawiający na rozwój kampanii marketingowej w sieci reklamowej Facebooka mogą sięgnąć po raport określający jej szanse i zagrożenia. Audyt Facebook Ads zakłada podobna działania, jakie audyt Google Ads, z różnicą zastosowania do niego narzędzi analitycznych odpowiednich dla algorytmów Facebooka. Opiera się między innymi na ocenie skuteczności doboru formatów dla kampanii, a także na zmierzeniu współczynnika konwersji dla reklamowanej witryny.
W celu przeprowadzenia profesjonalnego oraz merytorycznego audytu, nie wystarczy wygenerować go za pomocą określonych do tego narzędzi. Rzecz w tym, aby poprawnie zinterpretować dane w nim zawarte i na ich podstawie określić strategię działań dla badanej kampanii czy strony internetowej. Jeśli szukasz pomocy w przeprowadzeniu rzetelnego audytu, a także w analizie prezentowanych wniosków, sięgnij po radę specjalistów z zakresu SEO.